חיים בתנועה: כל מה שצריך לדעת על מנשא לתינוק

יש הורים שלא זזים בלי מנשא לתינוק ואצל האחרים שהתלהבו ורכשו את הפריט- הוא זרוק בארון. איך בוחרים מנשא מתאים ומהן הוראות הבטיחות שיש לשים אליהן לב

 

בשנים האחרונות, אנו עדים לתופעה שהולכת ומתרחבת בקרב הורים, שמעדיפים לוותר על עגלה, ולא רק בחודשים הראשונים, ולשאת את התינוק במנשא. הסיבות לכך בחלקן הן רגשיות: ההנאה מפשטות, חזרה לטבע ותחושה של קרבה מעצימה לתינוק, שהמנשא מעניק. מבחינה פרקטית, המנשא מאפשר חיבוק של התינוק ללא שימוש בידיים, הנעה קלה יותר במרחב, ניווט במקומות צפופים וטיפול במשימות היום יום, בזמן שהילד נודד אתך.  

 

חלק מההורים משתמשים במנשאים, רק בחודשים הראשונים ומגלים ככל שמשקלו של התינוק עולה – שזה הופך לפחות נוח. מצד שני, ישנם הורים שנושאים את ילדיהם בשמחה גם בגילאים מאוחרים יותר ומוצאים מנשא המתאים למשקל כבד יותר. איך בכל זאת, בוחרים מנשא שמתאים להורה ולתינוק ומהם הוראות הבטיחות שחובה להקפיד עליהן כל הזמן? כל הפרטים כאן.

 

סוגי מנשאים

מנשא קדמי: מורכב משתי כתפיות התומכות במושב בד, כך שבהתחלה התינוק ישב כאשר פניו אלייך. ברגע  שהתינוק יתחיל לשבת, אפשר יהיה להפוך אותו, כדי להסתכל על העולם. ישנם מנשאים קדמיים, שיכולים להפוך למנשא אחורי – מה שמקל עלייך כאשר התינוק נעשה כבד.  

 

מנשא בד (כריכות): פיסה רחבה של בד, שנכרכת סביב גופך, מעל שתי הכתפיים. מנשאים אלו פופולריים, כי הם תכליתיים ואפשר להתעטף בהם בכל מיני צורות על ידי משיכת הבד. מנשא זה מתאים לאימהות מניקות, משום שהוא מאפשר אינטימיות.  

החיסרון הוא, שמנשאי בד עוטפים, אינם נוחים לנשיאת תינוקות גדולים, כי הם חסרי ריפוד ותמיכה.

 

מנשא צד: מנשא צד עשוי מרצועת אריג לא אלסטי, נלבש באלכסון על כתף אחת, ללא קשירותמנשאים אלו מגיעים מרופדים ולא מרופדים ועם או בלי טבעות להתאמה. אם את מניקה, מנשא זה יתאים עבורך ויאפשר לך להניק את התינוק בדיסקרטיות.   

 

מצד שני, הוא יכול להיות מסורבל בגלל הבד, במיוחד עבור נשים קטנות. גם תמיכה בכתף אחת, עלולה להפוך במהירות ללא נוחה, במיוחד כאשר התינוק שוקל יותר מעשרה קילו.

 

 

פרמטרים לבחירת מנשא:

סוג: את עשויה לגלות, כי ישנם מנשאים שעובדים טוב יותר מאחרים וזה בהתאם לגופך ולמשקל תינוקך. אם מתאפשר לך, נסי כמה סוגים לפני הרכישה.

 

קודם כל הנוחות שלך:  חפשי מנשא עם כתפיות רחבות, עשוי מבד חזק ורצועות מרופדות היטב. רצועות חזקות, ישמרו על הכתפיים, הצוואר ועל הגב העליון מהמתח ומשקל התינוק. במידה ואת מתכוונת לחלוק את המנשא עם בן הזוג או עם המטפלת - שימי לב שאפשר להתאים אותו בקלות לכל אחד בהתאם לגובה. 

 

נוחות לתינוק: במנשא קדמי, הקפידי שהחורים המרופדים בהם מונחים רגלי התינוק, יהיו משוחררים מספיק כדי לא להכאיב לירכיו, אך לא רופפים מדי על מנת שהוא לא יחליק. מכיוון שהתינוק יכול להירדם בזמן שתנועי איתו במנשא- רכשי כזה עם משענת ראש מרופדת התומכת בראש ובצוואר. 

 

עמידות: לפני השימוש במנשא, ודאי שהמושב והרצועות נתמכים היטב ושכל האבזמים והחגורות יציבים ובמצב תקין.

 

קל לשימוש:  אלא אם כן שאיפת חייך היא ללמוד איך לקשור או להתיר את המנשא – ודאי שהוא קל לתפעול ורצוי ביד אחת. אסור לשכוח, שאת אמורה להיות מסוגלת להוציא ולהכניס את התינוק ללא עזרה.

 

התאמה למזג האוויר: חלק מהמנשאים עשויים מבדים חמים, שלא מתאימים לקיץ הישראלי הלח. בנוסף, צבעים כהים נוטים להתחמם ולכן כדאי לבחור מנשא שעשוי מבד בהיר יותר.

 

הערות בטיחות חשובות:

אם תינוקך טרם הגיע לגיל  6 שבועות , נולד לפני הזמן, במשקל לידה נמוך או שיש לו בעיות נשימה – התייעצי עם רופא הילדים לפני השימוש במנשא.

 

לאחר שאת עוטפת או קושרת את התינוק, בדקי אותו לעיתים קרובות. ודאי שהוא לא במצב מקופל ושפניו לא נלחצו כנגד הבד. שתי התנוחות הללו, עלולות לגרום לחנק תוך כמה דקות. 

 

ודאי שאת יכולה לראות את פניו או עיניו של התינוק ושהוא יכול לראות אותך. הפנים שלו חייבים להיות גלויים כל הזמן.