סגירת נגישות X
נגישות


ילדת? הנה כמה קשיים שצפויים לך עם הפיכתך לאם

כל מה שתקראי לפני הלידה - לא יכין אותך להתמודדות האמיתית עם הקושי. הנה רשימה של קשיים נפוצים אצל אימהות בפרט והורים בכלל בחודש הראשון לחייו של התינוק

 

תשעה חודשי הריון, ארוכים ומלאי שינויים בגוף ובנפש, אמורים לסייע במוכנות הנפשית ללידה. אבל, לא משנה כמה נתכונן, נלמד ונתייעץ, עד שלא נהפוך לאמהות ונחזיק את התינוק בידינו, נדלג על ההרגשה של הקשיים הכרוכים באימהות הטרייה.

יש שיגידו שהמחסור בשעות שינה הוא הדבר הקשה ביותר וכאלו שיגידו שזו דווקא תחושת האחריות. נשים רבות חוות קושי זוגי ואחרות מתלוננות על שילוב של קושי, כאב ואי נוחות פיזית.

כל מה שתקראי טרום הלידה - לא יכין אתכם להתמודדות האמיתית עם הקושי. הנה רשימה של קשיים נפוצים אצל אימהות בפרט והורים בכלל בחודש הראשון לחייו של התינוק.

 

בייבי בלוז 
אחרי כל הציפיה לתינוק ולשינוי הצפוי, הגוף שלנו, שעבר טראומה פיזית, מלא בהורמונים. ההורמונים האלה ינהלו אותנו בתקופה, שלאחר הלידה וכדאי לקחת בחשבון נפילה במצב הרוח, דכדוך ותחושת לחץ. כל התחושות האלה לגיטימיות ונפוצות. אם ניקח בחשבון מחסור בשעות שינה, הנקה ששואבת אנרגיה רבה ובכי שקשה לנו להבין- נקבל  פוטנציאל למשבר נפשי.
היתרון: כשההורמונים נרגעים, דברים נכנסים לפרופורציות.

 

שינויים וקשיים פיזיים
"היריון זו לא מחלה", יגידו לך שלל אמהות ותיקות וסבתות, ששמעו את זה מאימהותיהן ואלו משלהן וכך הלאה - במשך מאות שנים אחורה. זה אמנם נכון, אך להיריון יש שלל תופעות לוואי לא נעימות, שנמשכות גם לאחר הלידה. לתופעות האלה מצטרפות תופעות נוספות שנלוות לסיום ההיריון, ואם טרם חווית טחורים, כאבי גב, התכווצויות של הרחם ותופעות לא נעימות אחרות, יכול להיות שתחווי אותן לאחר הלידה.

היתרון: לאחר זמן משכב הלידה, ששה שבועות, שלל התופעות, הכאבים והמיחושים אמורים לעבור. במידה שלא, גשי להתייעצות עם רופא, בכדי לקבל טיפול .

 

חוסר בשעות שינה
את המשפט "ישן כמו תינוק", המציא כנראה מישהו שלא היו לו ילדים. תינוקות ובטח בחודש הראשון לחייהם, אולי אמורים לישון מרבית שעות היום, אבל זה לא אומר שקל להם להירדם או שהם ישנים ברצף.  אם לפני הלידה, אפילו במהלך ההריון, ישנת לילה שלם (מינוס ריצות לשירותים או לקיחת כדור נגד צרבת), אחרי הלידה, האפשרויות לישון ברצף מתמסמסת. נכון שתמיד יהיה מי שיגיד לך לנצל את השינה של התינוק כדי לישון, אבל הנסיון מראה שהבית לא מנהל את עצמו וגם את צריכה זמן לעצמך, לאו דווקא בשינה.
היתרון: עם הזמן ופיתוח ההרגלים, התינוק ישן שעות ארוכות יותר ובהתאם, גם את.

 

 

חוסר אונים
לא משנה אם קראת את כל מדריכי האמהות וההכנה ללידה מההתחלה עד הסוף ואף סימנת קטעים חשובים - סביר להניח שתתקלי ברגעים בהם התינוק שלך יבכה ולא תצליחי להרגיע אותו. לא, כי את אמא לא טובה, אלא בעיקר בגלל שהוא עדיין לא יודע לבטא  את הצרכים והמצוקות שלו בדרך אחרת. בין אם זה קושי בהסתגלות לעולם, גזים או כאבי חניכיים בשלב מאוחר יותר - לעתים פשוט אין לנו איך לעזור לרך הנולד. אין ספק, שזו סיטואציה שקשה לנו להכיל.
היתרון: עם הזמן הגזים עוברים והשיניים יוצאות ואת תלמדי להכיר את סוגי הבכי של התינוק שלך ולתת להם מענה נכון.

 

פעמים ראשונות
לצד החוויה וההתרגשות עם הגעתו של תינוק חדש, צפויות לך פעמים ראשונות של דברים שמעולם אל עשית. הלילה הראשון בבית עם התינוק החדש, כשאת עדיין לא בטוחה מה עושים, המקלחת הראשונה, בה את אוחזת תינוק קטנטן ומפחדת להכאיב לו, הפעם הראשונה שיש לו חום גבוה ועוד ועוד.
היתרון: אחרי הפעם הראשונה, הכל הרבה יותר קל

 

כולם יודעים יותר ממך

לא באמת, אבל ישראלים בהיותם ישראלים, תמיד חושבים שהם יודעים יותר ממך. הם כמובן, יעבירו עליך ביקורת, ישאלו שאלות, יגידו מה לעשות ובאופן כללי, יגרמו לך להרגיש רע. המזל הוא, שהתינוק שלך, את אמא שלו, את יודעת מה טוב בשבילו ואת זו שמטפלת בו, אז כדאי שתגידי את זה לשלל היועצים ותתפני לטפל בתינוק שלך.

היתרון: בין שלל העיצות אולי אחת תהיה שימושית, ואם לא, את תמיד יכולה לענות בחוסר נימוס ולהאשים את ההורמונים.